5 tips för säkrare shopping på nätet

1. Verkar det för bra för att vara sant?

Har du hittat drömresan för en spottstyver, eller kanske en supersnygg vinterkappa för bara en hundring? Sannolikheten är stor att det inte är någon seriös nätbutik. Gå efter tumregeln; verkar det för bra för att vara sant så är sannolikheten stor att det är just så. Använd gärna Google för att se vilka erfarenheter som andra kunder har av butiken. Skriv in butikens namn + ”kundrecension” i sökfältet. Är det många som har dåliga erfarenheter av butiken finns det anledning att dra öronen åt dig.

2. Håll utkik efter trygghetsmärken

Trygghetsmärken eller så kallade trustmarks, är små loggor som finns på e-butiker som är certifierade via ett märkningssystem och därför följer vissa regler. De vanligast förekommande symbolerna är Trygg e-handel och Certifierad e-handel. Trygg e-handel känner du igen på dess ovala form med gul ytterring och blå bakgrund med ett hänglås mitt i. Certifierad e-handel är en grön logga med taggig ytterring.


3. Är det en säker adress?

Titta i webbläsarens adressfält när du skrivit in adressen till den butik du vill handla från. Längst till vänster ska det stå ”https://” innan själva adressen. Bokstavskombinationen markerar att webbplatsen skyddar din integritet och att förbindelsen inte kan avlyssnas av en tredje part. Ofta ser du också ett litet hänglås bredvid själva adressen. Står det bara “http”, det vill säga att ett “s” saknas i webbadressen gör du klokt i att välja en annan butik.

4. Går det att komma i kontakt med företaget?

Innan du handlar ska du alltid kontrollera att det går att komma i kontakt med företaget – finns ingen kontaktinformation är det bäst att avstå!

5. Handla säkrare med 3D Secure

Om du vill betala med kort i e-butiken är det en bra idé att läsa betalningsvillkoren och se om den använder sig av så kallad 3D Secure. Du känner igen det genom avlånga symboler med texten ”Verified by Visa” eller ”MasterCard SecureCode”. Denna funktion gör att du, förutom dina kortuppgifter, behöver ett lösenord eller en signering med Mobilt BankID för att kunna betala.


Vad du kan göra om du tror du blivit lurad

Om du upplever att du har blivit lurad ska du alltid polisanmäla – antingen via ett besök på polisstationen, via polisen.se eller genom att ringa till 114 14. Det är viktigt att alla hjälps åt att anmäla oseriösa aktörer på nätet. Ju fler som anmäler, desto svårare blir det för dem att fortsätta. Tillsammans kan vi skapa en trygg digital ekonomisk tillvaro.

BankID - så ökar du säkerheten

Lästips


Bli Svårlurad! Ett initiativ av Sveriges banker mot bedrägerier

Sveriges banker och Svenska Bankföreningen har tagit ett gemensamt initiativ för att uppmärksamma hur man kan skydda sig och närstående mot bedrägerier. Bedrägeriförsöken ökar och bedragarnas metoder ändras hela tiden. Syftet med Svårlurad! är att öka uppmärksamheten och sprida kunskap om hur man ska agera om en bedragare ringer.

Bli svårlurad!

Läs mer på: svårlurad.se