Så ökar du säkerheten runt ditt mobila BankID

Mobilt BankID är idag den vanligaste formen av digital legitimation. Däremot är det vanligt att man som äldre drar sig för att använda BankID. Ofta är anledningen en rädsla för att göra fel och att det känns osäkert. Malin Perlheden, journalist och författare till boken Digitant- din nybörjarguide till den digitala världen, går därför här igenom hur du kan öka säkerheten och känna dig trygg när du använder Mobilt BankID.

Var lika försiktig med Mobilt BankID som med din vanliga ID-handling

När de gäller säkerheten runt ditt mobila BankID ska du vara precis lika försiktig med din digitala legitimation som med din fysiska. För du skulle antagligen inte gå och vifta med körkortet hur som helst? Tjuvarna har, precis som du, läst löpsedlarna om hur människor blivit lurade på alla sina besparingar via nätet. Det absolut vanligaste är därför att de spelar på din oro för att hamna i samma situation.

1. Din personliga kod är en värdehandling

Se till att ha som utgångspunkt att den kod du använder för ditt mobila BankID är personlig och att det bara är du, inte ens banken som känner till den. Din kod är en personlig värdehandling och det är precis så du måste hantera den!

2. Logga aldrig in för att någon ber dig

Det händer att bedragarna ringer upp och utger sig för att vara någon annan än de faktiskt är – som en banktjänsteman eller någon från Skatteverket. Låt dig inte luras av deras försök att försöka få dig att lämna ifrån dig koder eller lösenord! Detta gäller förstås inte bara ditt mobila BankID utan alla former av lösenord och koder till ditt digitala liv.

3. Lås telefonen när du inte använder den

Lämna aldrig din mobiltelefon, och därmed ditt mobila BankID oövervakat; tillfället gör tjuven och det kan stå dig dyrt. Säkerställ också att funktionen som låser din mobiltelefon är aktiv när du inte använder den. På det sättet kan inte en obehörig person öppna dina appar.

4. Var vaksam med e-post

Har du fått mejl eller ett meddelande på Facebook från banken där de ber dig att lämna ut uppgifter? Då är det något lurt på gång, banker skickar inte den typen av mejl. Bedragarna är ofta duktiga på att uttrycka sig och har ofta logotyper och bifogade handlingar i sina utskick som ser ut som bankens. Svara aldrig på mejlen, klicka inte på länkar och öppna inte bifogade dokument. Skicka istället vidare mejlet till BankID på adressen: abuse@bankid.com och radera det direkt efter. BankID kommer då att undersöka bedrägeriförsöket.

5. Se upp för ”sociala attacker”

Facebook har idag över två miljarder användare i hela världen. Det innebär att även bedragare använder Facebook och liknande sidor. De kan då lura dig att tro att han eller hon är din vän för att via den vägen få tillgång till dina koder och lösenord.

Malin Perlheden


Vad gör jag om jag tror att jag blivit utsatt för bedrägeriförsök?

Ta alltid misstänkta bedrägeriförsök på största allvar. Har du, trots försiktighet, råkat klicka på en länk i ett mejl eller gett ut personlig information via Facebook-chatten? Ring isåfall upp din bank för att få hjälp att byta ut lösenord på ditt mobila BankID. Handlar det om betalkort bör du spärra dessa direkt. Samma försiktighetsåtgärder gäller om du tappat din telefon eller misstänker att någon obehörig har sett dina uppgifter. Om du blivit utsatt för ett brott bör du spärra ditt mobila BankID och göra en polisanmälan omgående.


Hur skaffar man Mobilt BankID?

För att börja använda Mobilt BankID behöver du en smart telefon eller en läsplatta. Därefter behöver dur: 1) Beställa BankID hos din bank och 2) Installera en app. De stora bankerna erbjuder Mobilt BankID, men är du osäker på vad som gäller för just din bank är det enklast att använda sökmotorn Google eller helt enkelt ringa dem och fråga.

Vad krävs för att kunna ha Mobilt BankID?

Vilka krav som bankerna ställer på dig som användare kan skilja sig lite åt, men gemensamt är att du behöver ha fyllt 16 år och ha ett svenskt personnummer. Exakt hur du beställer BankID kan också skilja sig åt mellan banker, en del erbjuder tjänsten via Internetbanken, medan andra kräver ett personligt besök på kontoret. För att få reda på exakt vad som gäller för din bank är säkrast att ringa och kolla med dem.

5 tips för säkrare shopping på nätet

Lästips