Nya kundansvariga på plats i Göteborg

I augusti började Rebecka Karstorp på vårt nya Göteborgskontor och tillsammans med Kimmo Eskelinen tar hon nu hand om alla kunder i västra Sverige. Här delar Rebecka och Kimmo med sig lite tankar och erfarenheter.

 I april slog Svensk Hypotekspension upp dörrarna till sitt nya kontor i Göteborg. Och med utsikt över Korsvägen pratar Kimmo Eskelinen och Rebecka Karstorp varje dag med många nyfikna pensionärer som är intresserade av möjligheten att få loss pengar genom Hypotekspension. Och intresset är stort.

– Jag pratar dagligen med personer som känner att de inte riktigt kan leva livet fullt ut. Pigga och drivna människor som vill passa på att göra saker medan de ändå har ork och lust till det. Och där kommer vi in i bilden, berättar Kimmo Eskelinen, kundansvarig på Svensk Hypotekspension.

– Att kontoret i Göteborg nu finns på plats gör att det blir enklare att vara ännu mer personliga med våra kunder. Många nöjer sig med telefonkontakter medan andra tycker det är fint att kunna komma in och prata. Vänder man sig till oss så handlar det om att man vill låna ett större belopp och ett sånt beslut ska man inte fatta bara så där hipp som happ. Därför är det ju bra att man kan komma hit och sätta sig ner med oss och prata, säger Rebecka Karstorp, som precis som Kimmo är kundansvarig.

I en allt mer digital värld sker fler och fler affärer som rör privatekonomin på det digitala planet. Och där menar Kimmo att deras lite äldre kundgrupp många gånger inte är mogen att sköta allt via nätet eller telefon, utan hellre träffar någon öga mot öga.

– Jag får ofta höra att det är skönt att träffa någon i stället för att bara prata på telefon. Det är ju alltid lite känsligt när man pratar om pengar och privatekonomi, såklart.

”Jag vill åka förstaklass resten av mitt liv”

De vanligaste anledningarna till att någon vänder sig till Svensk Hypotekspension är för att kunna ha möjlighet att renovera, hjälpa sina barn eller barnbarn med pengar eller att bara leva lite extra gott.

– Vi hade en kvinna här för några veckor sedan som sa att hon inte hade några arvingar eller planer på att renovera så när jag frågade vad hon ville använda lånet till fick jag svaret att hon skulle ut och resa nu på äldre dar. ”Fantastiskt” svarade jag varpå hon följde upp med ”Ja och så har jag ju tänkt att jag vill åka förstaklass resten av mitt liv”.

Hur går det till när man kontaktar er då?
– Oftast så börjar det med kunden berättar om sin bostad och hur stort lån som kan vara aktuellt. Sedan svarar vi på alla kundens funderingar och går igenom hur Hypotekspension fungerar, förklarar Kimmo.

– Och sen så gör vi kalkyler baserat utifrån olika lånebelopp och räntenivåer. Det handlar om vad som kan bli en verklighet för kunden. Vi ser transparensen som det absolut viktigaste, fyller Rebecka i. Vill kunden gå vidare så gör vi en kreditprövning och en värdering av bostaden, sedan kan kunden normalt ha pengarna inom några veckor.

– Vi är ju lite unika eftersom vi kan erbjuda lån även till dem med låga inkomster. Vi tittar desto noggrannare på bostadens värde. Det är värdet och kundens ålder som bestämmer den möjliga storleken på lånet, inte vilken inkomst man har.